OKRESNÝ ÚRAD BRATISLAVA
ODBOR OPRAVNÝCH PROSTRIEDKOV Referát starostlivosti o životné prostredie
Tomášikova 46, 832 05  Bratislava

Číslo spisu
OU-BA-OOP3-2023/350958-003
Bratislava
05. 09. 2023
Logo
Rozhodnutie
Rozhodnutie v odvolacom konaní - nepriznanie postavenie účastníka konania
Popis konania / Účastníci konania
Doručuje sa 1. Záhradkári Dúbravská Hlavica o.z., Karloveská 409/11, 841 04 Bratislava, v zastúpení LOVÁSZ LEGAL s.r.o., advokátska kancelária, Železničiarska 18, 811 04 Bratislava Na vedomie: 1. MANAGEMENT REAL, s.r.o., Einsteinova 25, 851 01 Bratislava 2. Slovenský pozemkový fond, Búdková 36, 817 15 Bratislava 3. Národná diaľničná spoločnosť, a.s., Dúbravská cesta 14, 841 04 Bratislava 4. Hlavné mesto SR Bratislava, Primaciálne nám. 1, 811 08 Bratislava 5. Železnice Slovenskej republiky, Klemensova 8, 813 61 Bratislava 6. Katarína Šimončičová, Dulovo nám. 893/4, 821 08 Bratislava 7. Mgr. Blažena Palkovičová, Pri Dynamitke 830/9, 831 03 Bratislava 8. Okresný úrad Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia, Tomášikova 46, 832 05 Bratislava + spis 9. Spis
Výrok
Okresný úrad Bratislava, odbor opravných prostriedkov, referát starostlivosti o životné prostredie, Tomášiková 46, 832 05 Bratislava ako príslušný odvolací orgán podľa § 4 ods. 2 písm. b) a ods. 4 zákona č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v súlade s § 58 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov v odvolacom konaní preskúmal rozhodnutie Okresného úradu Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia, Tomášiková 46, 832 05 Bratislava č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023, ktorým nepriznal Občianskemu združeniu Záhradkári Dúbravská Hlavica, IČO: 51 777 851, so sídlom Karloveská 409/11, 841 04 Bratislava postavenie účastníka konania v správnom konaní č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687 začatom na základe žiadosti spoločnosti BORY a.s., so sídlom Einsteinova 25, 851 01 Bratislava, zo 03. 03.2023, o vydanie súhlasu podľa 47 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov na výrub 308 stromov, 3 stromové skupiny a 98 m2 súvislých krovitých porastov rastúcich na pozemkoch parcelné č. KN-E 3231; KN-C 2822/62 a 2826/12, 13 v katastrálnom území Devínska Nová Ves, KN-E 1-3191/300; KN-C 3419/1 a 3446/53, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 64, 171 v katastrálnom území Bratislava – Dúbravka, KN-E 2528/2; 2531; 2540; 2543/2; 2549; 2552/2; 2564; 2594; 2600; 2613/200; 2614/200; KN-C 3495/4, 5, 6, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 26, 93, 94, 96, 97, 98, 99, 102, 128, 281; 648/17, 18 a 649/39 v katastrálnom území Lamač z dôvodu plánovanej stavby „Nové dopravné prepojenie II/505 s MČ Dúbravka“ a takto rozhodol: podľa § 59 ods. 3 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov sa odvolaniu Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica, Karloveská 409/11, 841 04 Bratislava, v zastúpení LOVÁSZ LEGAL s.r.o., advokátska kancelária, Železničiarska 18, 811 04 Bratislava vyhovuje a rozhodnutie Okresného úradu Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia, Tomášiková 46, 832 05 Bratislava č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023 sa zrušuje a vec sa vracia prvostupňovému správnemu orgánu na nové prejednanie a rozhodnutie.
Odôvodnenie
Okresný úrad Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia, Tomášiková 46, 832 05 Bratislava (ďalej len „prvostupňový správny orgán“) rozhodnutím č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023 nepriznal Občianskemu združeniu Záhradkári Dúbravská Hlavica, Karloveská 409/11, 841 04 Bratislava postavenie účastníka konania v správnom konaní č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687 začatom na základe žiadosti spoločnosti BORY a.s., Einsteinova 25, 851 01 Bratislava, z 03. 03.2023, o vydanie súhlasu podľa 47 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ochrane prírody a krajiny“) na výrub 308 stromov, 3 stromové skupiny a 98 m2 súvislých krovitých porastov rastúcich na pozemkoch parcelné č. KN-E 3231; KN-C 2822/62 a 2826/12, 13 v katastrálnom území Devínska Nová Ves, KN-E 1-3191/300; KN-C 3419/1 a 3446/53, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 64, 171 v katastrálnom území Dúbravka, KN-E 2528/2; 2531; 2540; 2543/2; 2549; 2552/2; 2564; 2594; 2600; 2613/200; 2614/200; KN-C 3495/4, 5, 6, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 26, 93, 94, 96, 97, 98, 99, 102, 128, 281; 648/17, 18 a 649/39 v katastrálnom území Lamač z dôvodu plánovanej stavby „Nové dopravné prepojenie II/505 s MČ Dúbravka“. Proti rozhodnutiu prvostupňového správneho orgánu č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023 (ďalej aj „napadnuté rozhodnutie“) sa odvolalo Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica, Karloveská 409/11, 841 04 Bratislava, v zastúpení LOVÁSZ LEGAL s.r.o., advokátska kancelária, Železničiarska 18, 811 04 Bratislava, IČO: 54 626 048, Mgr. Peter Lovász, advokát a konateľ (ďalej len „odvolateľ“) elektronickou poštou 14. 08. 2023, teda v zákonom stanovenej lehote. Odvolateľ vo svojom odvolaní uvádza, že prvostupňový správny orgán vytkol vo svojom odôvodnení, že k podaniu advokátska kancelária priložila zaručenou konverziou transformované plnomocenstvo uzatvorené medzi Občianskym združením Záhradkári Dúbravská Hlavica a advokátskou kanceláriou, bez podpisu splnomocniteľa osvedčeného podľa osobitných predpisov, ako ukladá ustanovenie § 82 ods. 5 zákona o ochrane prírody a krajiny. Odvolateľ uvádza, že nie je akceptovateľný postoj správneho orgánu, keď doložené plnomocenstvo bolo vyhodnotené ako nedostačujúce. Na tomto mieste je potrebné poukázať na nekonzistentnosť citovaného zákonného ustanovenia, ktoré ukladá predloženie „dohody o plnomocenstve“, čo nie je možné v správnom konaní vyžadovať, nakoľko dohoda o plnomocenstve je v zmysle ustálenej judikatúry dokumentom zachytávajúcim vzťah splnomocnenca a splnomocniteľa, do ktorého vzťahu tretia osoba nemá dôvod zasahovať, ani sa s obsahom tohto vzťahu oboznámiť. Na rozdiel od dohody o plnomocenstve „plnomocenstvo“ predstavuje jednostranný právny úkon, ktorým splnomocniteľ ukladá splnomocnencovi niečo konať, zastupovať ho a pod. Takéto plnomocenstvo bolo správnemu orgánu riadne predložené so všetkými štandardnými náležitosťami. Odvolateľ ďalej uvádza, že prvostupňový správny orgán mal prihliadať na podanie urobené advokátom. Tým, že prvostupňový správny orgán na podanie neprihliadal a advokátskej kancelárii ani neposlal rozhodnutie, procesne pochybil. Rozhodnutie malo byť poslané advokátskej kancelárii ako právnemu zástupcovi združenia. Ak sa tak nestalo, jedná sa o procesné pochybenie prvostupňového správneho orgánu v správnom konaní. Odvolateľ ďalej uvádza, že Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica je združenie s právnou subjektivitou, ktorého predmetom činnosti najmenej jeden rok je ochrana prírody a krajiny. Prvostupňový správny orgán s odkazom na ustanovenia § 2 ods. 1 zákona o ochrane prírody a krajiny uviedol, že Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica nie je združením, ktorého predmetom činnosti je ochrana prírody a krajiny. Odvolateľ s týmto postojom nesúhlasí, nakoľko výklad prvostupňového správneho orgánu je výslovne účelový, s cieľom nepripustiť ďalšieho účastníka do konania. Odvolateľ ďalej uvádza, že výklad pojmu ochrana prírody a krajiny, ktorým argumentuje prvostupňový správny orgán, je podľa názoru Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica veľmi reštriktívny, s čím dôrazne nesúhlasia. Zákon o ochrane prírody a krajiny vo viacerých ustanoveniach používa pojem „ochrana životného prostredia“, ktorý sa javí ako pojem podriadený ochrane prírody a krajiny. Je nepochybné, že ochrana životného prostredia je súčasťou ochrany prírody a krajiny. Ak by akceptovali výklad prvostupňového správneho orgánu, naďalej platí, že ide o nesprávny výklad zákona. Podľa zákona sa ochranou prírody a krajiny okrem iného rozumie starostlivosť o ekosystémy. Do definície ekosystému zákon zaraduje aj pôdu. K činnostiam Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica patrí v zmysle stanov vytvárať a chrániť životné prostredie a uplatňovať ekologické princípy hospodárenia na pôde. V dôsledku uvedených skutočnosti je jednoznačné, že medzi zákonnou definíciou ochrany prírody a krajiny a stanovami Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica je vzájomný prienik, čo znamená splnenie požiadavky zákona, že sa jedná o združenie, ktorého cieľom je ochrana prírody a krajiny. Čo sa týka formy realizácie tejto ochrany, zákon uvádza pojem najmä, teda zákonodarca sám zvolil demonštratívny výpočet aktivít, v akej podobe sa vykonáva ochrana prírody a krajiny. Odvolateľ ďalej uvádza, že činnosť Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica je možné preukázať aj predchádzajúcou aktivitou a konaniami v oblasti životného prostredia, v ktorých účastníkom boli. Na tomto mieste je potom otázka aplikácie zásady materiálnej pravdy, na ktorú sa prvostupňový správny orgán odvoláva. Na posúdenie predmetu činnosti totiž nemusí byť rozhodujúci iba zápis v registri vedenom na MV SR, ale je možné túto činnosť preukázať v širšom spektre či už predchádzajúcou praxou, aktivitami, reálnymi výsledkami ako aj účasťou na obdobných konaniach ohľadom životného prostredia, dokonca na tom istom správnom orgáne, ktorý teraz Občianskemu združeniu Záhradkári Dúbravská Hlavica postavenie účastníka nepriznal (OU-BA-OSZP1-2022/101802-025). Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica je účastníkom konania vo veci posudzovania vplyvov na životné prostredie (vedené na Ministerstve životného prostredia SR, sekciu posudzovania vplyvov na životné prostredie, odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie, sp. zn. 5286/2023-11.1.2/jo). Odvolateľ ďalej uvádza, že Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica má ako hlavnú činnosť označenú ako záhradkársku, nakoľko cieľ záhradkársky nie je hlavným, ale jedným z predmetov činnosti Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica. Stanovy združenia celkom jednoznačne opisujú, že sa jedná o združenie, ktoré sa zameriava na ochranu prírody a krajiny. Odvolateľ ďalej uvádza, že prvostupňový správny orgán na zistený skutkový stav nesprávne aplikoval príslušný právny predpis a nevysporiadal sa v plnom rozsahu s argumentáciou, ktorá dostatočne zrejme preukazovala splnenie podmienok účastníctva v konaní, z čoho vyplýva nepreskúmateľnosť rozhodnutia a potreba jeho zrušenia. Odvolateľ ďalej uvádza, že Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica dostatočne presne určilo, do ktorých konaní má záujem vstúpiť. Odvolateľ ďalej uvádza, že je potrebné sa vysporiadať s odôvodnením správneho orgánu, v zmysle ktorého v žiadosti „nie sú určené konania, o ktorých začatí chce byť združenie upovedomené“. Podľa názoru Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica prvostupňový správny orgán nesprávne vykladá právny predpis. Akonáhle združenie určí o akých správnych konaniach chcú byť upovedomené, už pôjde o bližšie špecifikované správne konania. Zákon predpokladá požiadanie ,,o účasť v bližšie nešpecifikovaných správnych konaniach”. Nesprávnou aplikáciou právneho predpisu prvostupňový správny orgán dospel k nesprávnym právnym záverom, ktoré viedli k nezákonnému rozhodnutiu vo forme odopretia súhlasu so vstupom do konania. Odvolateľ ďalej uvádza, že sú splnené všetky zákonné predpoklady na pripustenie Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica ako účastníka konania, nakoľko bola podaná predbežná žiadosť, bolo preukázané splnenie zákonných podmienok na strane Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica, preto odvolateľ žiada správny orgán, aby rozhodol tak, že do konania priberie účastníka - Záhradkári Dúbravská Hlavica. Odvolateľ na záver uvádza, že prvostupňový správny orgán pri vydaní rozhodnutia nesprávne aplikoval príslušný právny predpis na zistený skutkový stav. Rozhodnutie je nepreskúmateľné a bolo vydané v rozpore so zákonnými ustanoveniami. Prvostupňový správny orgán sám nerozhodol o odvolaní, tzn., že odvolaniu nevyhovel. Napadnuté rozhodnutie č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023, odvolanie a kompletný administratívny spis predložil podľa § 57 ods. 2 správneho poriadku na Okresný úrad Bratislava, odbor opravných prostriedkov, referát starostlivosti o životné prostredie, Tomášiková 46, 832 05 Bratislava (ďalej len „odvolací orgán“) listom č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-031 z 15. 08. 2023. Uvedený spisový materiál bol na odvolací orgán doručený 16. 08. 2023. Odvolací orgán po preskúmaní napadnutého rozhodnutia č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023 a súvisiaceho administratívneho spisu konštatuje, že odvolanie bolo podané včas a je prípustné. Odvolací orgán podrobne a v celom rozsahu preskúmal odvolaním napadnuté rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu spolu s predloženým administratívnym spisom. Rovnako preskúmal aj postup prvostupňového správneho orgánu v konaní, ktoré predchádzalo vydaniu napadnutého rozhodnutia. Porovnal výrokovú časť, odôvodnenie, aj poučenie napadnutého rozhodnutia s príslušnými hmotnoprávnymi a procesnoprávnymi predpismi, predovšetkým so správnym poriadkom a zákonom o ochrane prírody a krajiny a dospel k záveru, že aj s prihliadnutím na jednotlivé zásady správneho konania a zásady konania podľa zákona o ochrane prírody a krajiny sú dôvody, pre ktoré je nevyhnutné odvolaním napadnuté rozhodnutie zrušiť a vrátiť prvostupňovému správnemu orgánu na nové konanie a rozhodnutie. Ku skutkovým a právnym okolnostiam danej veci a reagujúc na námietky odvolateľa odvolací orgán uvádza nasledovné: Podľa § 3 ods. 1 správneho poriadku: „Správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.“ Podľa § 3 ods. 2 správneho poriadku: „Správne orgány sú povinné postupovať v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka, a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä sa a vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania, zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konania týka, musia správne orgány poskytovať pomoc a poučenie, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu.“ Podľa § 3 ods. 5 správneho poriadku: „Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.“ Podľa § 14 ods. 1 správneho poriadku: „Účastníkom konania je ten, o koho právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach sa má konať alebo koho práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté; účastníkom konania je aj ten, kto tvrdí, že môže byť rozhodnutím vo svojich právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach priamo dotknutý, a to až do času, kým sa preukáže opak.“ Podľa § 14 ods. 2 správneho poriadku: „Účastníkom konania je aj ten, komu osobitný zákon také postavenie priznáva.“ Podľa § 32 ods. 1 a 2 správneho poriadku: „Správny orgán je povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Pritom nie je viazaný len návrhmi účastníkov konania. Podkladom pre rozhodnutie sú najmä podania, návrhy a vyjadrenia účastníkov konania, dôkazy, čestné vyhlásenia, ako aj skutočnosti všeobecne známe alebo známe správnemu orgánu z jeho úradnej činnosti. Rozsah a spôsob Podľa § 46 správneho poriadku: „Rozhodnutie musí byť v súlade so zákonmi a ostatnými právnymi predpismi, musí ho vydať orgán na to príslušný, musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci a musí obsahovať predpísané náležitosti.“ Podľa § 2 ods. 1 zákona o ochrane prírody a krajiny: „Ochranou prírody a krajiny sa podľa tohto zákona rozumie starostlivosť štátu, právnických osôb a fyzických osôb o voľne rastúce rastliny, voľne žijúce živočíchy a ich spoločenstvá, prírodné biotopy, ekosystémy, nerasty, skameneliny, geologické a geomorfologické útvary, ako aj starostlivosť o charakteristický vzhľad a využívanie krajiny. Ochrana prírody a krajiny sa realizuje najmä obmedzovaním a usmerňovaním zásahov do prírody a krajiny vrátane ochrany prírodných procesov, podporou a spoluprácou s vlastníkmi, správcami a užívateľmi pozemkov, ako aj spoluprácou s orgánmi štátnej správy, obcami, samosprávnymi krajmi, štátnymi odbornými organizáciami, vedeckými inštitúciami a mimovládnymi organizáciami, ktorých predmetom činnosti je ochrana prírody a krajiny. Ochrana prírody a krajiny sa podľa tohto zákona realizuje vo verejnom záujme.“ Podľa § 2 ods. 2 písm. b) zákona o ochrane prírody a krajiny: „Na účely tohto zákona sa považuje za zložky ekosystémov horniny a nerasty, reliéf, pôda, voda, ovzdušie, rastlinstvo, živočíšstvo a antropické objekty a látky; zložky sa skladajú z prvkov ekosystémov, ktorými sú najmä jedince druhov rastlín, živočíchov, nerastov a skamenelín, ich časti a vývinové štádiá, tvary reliéfu, pôdne typy, jazerá, vodné toky, pramene, ponory, gejzíry, formy osídlenia a využitia krajiny.“ Podľa § 3 ods. 1 zákona o ochrane prírody a krajiny: „Každý je povinný chrániť prírodu a krajinu pred ohrozovaním, poškodzovaním a ničením a starať sa podľa svojich možností o jej zložky a prvky na účel ich zachovania a ochrany, zlepšovania stavu životného prostredia a vytvárania a udržiavania územného systému ekologickej stability.“ Podľa § 82 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny: „Účastníkom konania o vydanie súhlasu alebo povolenie výnimky je v prípadoch uvedených v odseku 2 len žiadateľ, ak tento zákon neustanovuje inak. Účastníkom konania o vydanie súhlasu na zriadenie zoologickej záhrady je aj obec, v ktorej katastrálnom území je alebo má byť zoologická záhrada umiestnená. Združenie s právnou subjektivitou, ktorého predmetom činnosti najmenej jeden rok je ochrana prírody a krajiny (§ 2 ods. 1), a ktoré podalo predbežnú žiadosť o účastníctvo podľa odseku 6, je účastníkom konania, ak spôsobom podľa osobitného predpisu potvrdilo svoj záujem byť účastníkom v začatom správnom konaní; potvrdenie musí byť doručené príslušnému orgánu ochrany prírody v lehote na to určenej týmto orgánom a zverejnenej spolu s informáciou o začatí tohto konania ako konania, v ktorom môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny chránené týmto zákonom, podľa odseku 7.“ Podľa § 82 ods. 5 zákona o ochrane prírody a krajiny: „Ak sa dá účastník konania zastúpiť, podpis splnomocniteľa v dohode o plnomocenstve musí byť osvedčený podľa osobitných predpisov.“ Podľa § 82 ods. 6 zákona o ochrane prírody a krajiny: „Združenie podľa odseku 3 môže formou predbežnej žiadosti písomne požiadať orgán ochrany prírody o účasť v bližšie nešpecifikovaných správnych konaniach, ktoré tento orgán v budúcnosti začne alebo v súčasnosti vedie, a v ktorých môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny chránené týmto zákonom. Žiadosť musí obsahovať najmä názov združenia, jeho sídlo, identifikačné číslo, meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v mene združenia a určenie konania, o ktorého začatí chce byť združenie upovedomené; prílohou k žiadosti musia byť stanovy preukazujúce predmet činnosti podľa odseku 3.“ Podľa § 59 ods. 1 správneho poriadku: „Odvolací orgán preskúma napadnuté rozhodnutie v celom rozsahu; ak je to nevyhnutné, doterajšie konanie doplní, prípadne zistené vady odstráni.“ Podľa § 59 ods. 2 správneho poriadku: „Ak sú pre to dôvody, odvolací orgán rozhodnutie zmení alebo zruší, inak odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí.“ Odvolací orgán v súlade s § 59 ods.1 správneho poriadku predložený administratívny spis spolu s napadnutým rozhodnutím prvostupňového správneho orgánu a predloženým odvolaním preskúmal v celom rozsahu a dospel k nasledujúcim záverom: Odvolací orgán pri preskúmavaní zákonnosti rozhodnutia prvostupňového správneho orgánu skúma, či orgán verejnej správy vecne príslušný na konanie, si zadovážil dostatok skutkových podkladov pre vydanie rozhodnutia, či zistil vo veci skutočný stav, či konal v súčinnosti s účastníkmi konania, či rozhodnutie bolo vydané v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi a či obsahovalo zákonom predpísané náležitosti, teda či rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu bolo vydané v súlade s hmotnoprávnymi ako aj s procesnoprávnymi predpismi. Odvolací orgán preskúmava aj administratívne konanie, ktorým sa rozumie postup prvostupňového správneho orgánu v rámci výkonu jeho pôsobnosti v oblasti verejnej správy pri vydávaní správnych aktov. Odvolací orgán konštatuje, že prvostupňový správny orgán v rámci správneho konania nepostupoval podľa § 3 správneho poriadku, t.j. nepostupoval v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi, v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania. Napadnuté rozhodnutie nevychádza zo spoľahlivo zisteného stavu veci. K námietke odvolateľa, že prvostupňový správny orgán s odkazom na ustanovenia § 2 ods. 1 zákona o ochrane prírody a krajiny uviedol, že Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica nie je združením, ktorého predmetom činnosti je ochrana prírody a krajiny odvolací orgán konštatuje, že podľa predložených stanov s registráciou vykonanou Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky 11. 06. 2018 predmetom činnosti Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica je: „Vykonávať organizačnú, odbornú, osvetovú, metodickú a výchovnú činnosť zameranú na rozvoj záhradkárstva a ochrany životného prostredia; vytvárať a chrániť životné prostredie a uplatňovať ekologické princípy hospodárenia na pôde; zabezpečovať teoretickú a praktickú výchovnú činnosť zameranú na pestovanie ovocia, zeleniny, hrozna, okrasných a liečivých rastlín, a tým pomáhať zvyšovať úroveň záhradnej kultúry a životného prostredia; organizovať prednášky, školenia, výstavy, súťaže, zájazdy exkurzie, kultúrne a iné spoločenské podujatia; motivovať k tvorivej činnosti všetky vekové kategórie tvorivými dielňami; zapájať mládež do záhradkárskej činnosti a upevňovať vzťah mládeže k životnému prostrediu;...; podporovať tradičný spôsob obhospodarovania krajiny so zreteľom na trvalo udržateľný rozvoj, vytvárať esteticky príťažlivé prostredie z pohľadu skvalitnenia života v obci a revitalizáciu prostredia; realizovať aktivity a projekty súvisiace so zameraním a cieľmi združenia, ktoré prispievajú k prezentovaniu, publikovaniu a propagácii činnosti združenia; publikačná a edičná činnosť.“ Podľa § 2 ods. 1 zákona o ochrane prírody a krajiny: Ochranou prírody a krajiny sa podľa tohto zákona rozumie starostlivosť štátu, právnických osôb a fyzických osôb o voľne rastúce rastliny, voľne žijúce živočíchy a ich spoločenstvá, prírodné biotopy, ekosystémy, nerasty, skameneliny, geologické a geomorfologické útvary, ako aj starostlivosť o charakteristický vzhľad a využívanie krajiny. Ochrana prírody a krajiny sa realizuje najmä obmedzovaním a usmerňovaním zásahov do prírody a krajiny vrátane ochrany prírodných procesov, podporou a spoluprácou s vlastníkmi, správcami a užívateľmi pozemkov, ako aj spoluprácou s orgánmi štátnej správy, obcami, samosprávnymi krajmi, štátnymi odbornými organizáciami, vedeckými inštitúciami a mimovládnymi organizáciami, ktorých predmetom činnosti je ochrana prírody a krajiny. Ochrana prírody a krajiny sa podľa tohto zákona realizuje vo verejnom záujme. Podľa § 2 ods. 2 písm. b) zákona o ochrane prírody a krajiny: Na účely tohto zákona sa považuje za zložky ekosystémov horniny a nerasty, reliéf, pôda, voda, ovzdušie, rastlinstvo, živočíšstvo a antropické objekty a látky; zložky sa skladajú z prvkov ekosystémov, ktorými sú najmä jedince druhov rastlín, živočíchov, nerastov a skamenelín, ich časti a vývinové štádiá, tvary reliéfu, pôdne typy, jazerá, vodné toky, pramene, ponory, gejzíry, formy osídlenia a využitia krajiny. Podľa § 3 ods. 1 zákona o ochrane prírody a krajiny: Každý je povinný chrániť prírodu a krajinu pred ohrozovaním, poškodzovaním a ničením a starať sa podľa svojich možností o jej zložky a prvky na účel ich zachovania a ochrany, zlepšovania stavu životného prostredia a vytvárania a udržiavania územného systému ekologickej stability. Životné prostredie podľa § 2 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí je všetko, čo vytvára prirodzené podmienky existencie organizmov včítane človeka a je predpokladom ich ďalšieho vývoja. Jeho zložkami sú najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy, ekosystémy a energia. K činnostiam občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica patrí v zmysle stanov vytvárať a chrániť životné prostredie a uplatňovať ekologické princípy hospodárenia na pôde. Podľa zákona sa ochranou prírody a krajiny okrem iného rozumie starostlivosť o ekosystémy. Do definície ekosystému zákon o ochrane prírody a krajiny zaraďuje aj pôdu. Podľa uvedených skutočnosti medzi zákonnou definíciou ochrany prírody a krajiny a stanovami Občianskeho združenia Záhradkári Dúbravská Hlavica je vzájomný prienik a spĺňa požiadavku zákona o ochrane prírody a krajiny a jedná sa o združenie, ktorého cieľom je ochrana prírody a krajiny. Pojem ochrana prírody a krajiny môže byť chápaný ako súčasť ochrany životného prostredia. Ochrana životného prostredia sa obvykle zameriava na širšiu oblasť a zahŕňa ochranu všetkých prvkov životného prostredia, vrátane vzduchu, vody, pôdy a biodiverzity. To zahŕňa aj snahu o zníženie znečistenia, zachovanie prírodných zdrojov a udržateľné využívanie prírodných prostriedkov. Oba tieto koncepty však súvisia a vzájomne sa ovplyvňujú, pretože ochrana prírody a krajiny môže byť dôležitou súčasťou širšieho úsilia o ochranu životného prostredia. Námietka je opodstatnená. K námietke odvolateľa, že je potrebné sa vysporiadať s odôvodnením správneho orgánu, v zmysle ktorého v žiadosti „nie sú určené konania, o ktorých začatí chce byť združenie upovedomené“, odvolací orgán konštatuje, že akonáhle združenie určí o akých správnych konaniach chcú byť upovedomené, už pôjde o bližšie špecifikované správne konania. Zákon predpokladá požiadanie ,,o účasť v bližšie nešpecifikovaných správnych konaniach”, odvolací orgán konštatuje, že na prvostupňový správny orgán bola 14. 03. 2023 od Občianskeho združenia Dúbravská Hlavica elektronickou poštou doručená predbežná žiadosť v súlade s § 82 ods. 6 zákona o ochrane prírody a krajiny o účasť v bližšie nešpecifikovaných správnych konaniach, ktoré tento orgán v budúcnosti začne alebo v súčasnosti vedie a zároveň potvrdenie záujmu byť účastníkom v konkrétnom začatom správnom konaní vo veci výrubu drevín podľa § 47 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny rastúcich v katastrálnom území Devínska Nová Ves, Dúbravka a Lamač v Bratislave na základe žiadosti MANAGEMENT REAL, s.r.o.. Dôvodom výrubu je realizácia stavby s názvom: „Nové dopravné prepojene cesty II/505 s MČ Dúbravka“. V žiadosti je uvedené meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v mene združenia: Ing. Dušan Ozimý, predseda OZZDH, opečiatkovaná a podpísaná s vlastnoručným podpisom. Odvolací orgán konštatuje, že Občianske združenie Záhradkári Dúbravská Hlavica týmto riadne podalo predbežnú žiadosť o účastníctvo podľa § 82 ods. 6 zákona o ochrane prírody a krajiny, nakoľko zákon vyžaduje požiadanie o účasť v bližšie nešpecifikovaných správnych konaniach, ktoré ten ktorý správny orgán v budúcnosti začne alebo v súčasnosti vedie, a v ktorých môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny chránené týmto zákonom. Nakoľko zároveň včas potvrdilo svoj záujem byť účastníkom v konkrétnom začatom správnom konaní, je v zmysle § 82 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny jeho účastníkom. Námietka je opodstatnená. Nakoľko uvedené nedostatky nie je možné odstrániť v rámci odvolacieho konania, odvolací orgán podľa § 59 ods. 3 správneho poriadku, nakoľko je to vhodnejšie z dôvodov rýchlosti a hospodárnosti, napadnuté rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu č.j.: OU-BA-OSZP3-2023/133687-029 z 24. 07. 2023 zrušil a vec vrátil správnemu orgánu, ktorý ho vydal, na nové prejednanie a rozhodnutie. Na novom prejednaní a rozhodnutí vo veci prvostupňový správny orgán odstráni nedostatky zistené v odvolacom konaní, najmä riadne zistí a odôvodní skutkový stav veci v dostatočnom rozsahu potrebnom na rozhodnutie vo veci. V konaní umožní účastníkovi konania uplatniť si všetky jeho práva, a teda vydá rozhodnutie v súlade so zákonom za dodržania všetkých práv účastníka konania, ktoré nebude v rozpore so zisteným skutkovým stavom veci a ktoré bude mať všetky zákonom predpísané náležitosti. Prvostupňový správny orgán je povinný v novom rozhodnutí uviesť, nielen ktoré skutočnosti boli podkladom na rozhodnutie, ale aj akými úvahami bol vedený pri hodnotení dôkazov, ako použil správnu úvahu pri použití právnych predpisov, na základe ktorých rozhodoval a ako sa vyrovnal s návrhmi a námietkami účastníka konania a s jeho vyjadreniami k podkladom rozhodnutia. Ak v priebehu nového prejednávania veci nevyjdú najavo nové skutočnosti, je viazaný právnym názorom odvolacieho orgánu vysloveným v tomto rozhodnutí. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočností odvolací orgán rozhodol tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto rozhodnutia.
Poučenie
Proti tomuto rozhodnutiu podľa § 59 ods. 4 zákona o správnom konaní sa nemožno odvolať. Toto rozhodnutie nie je preskúmateľné súdom.
Ing. arch. Iveta Raková
vedúci odboru
Informatívna poznámka - tento dokument bol vytvorený elektronicky orgánom verejnej moci
IČO: 00151866 Sufix: 10010
Doručuje sa
LOVÁSZ LEGAL s. r. o., Železničiarska 18, 811 04 Bratislava-Staré Mesto, Slovenská republika
Na vedomie
MANAGEMENT REAL, s.r.o., Einsteinova, 851 01 Bratislava-Petržalka Slovenský pozemkový fond, Búdková 36, 817 15 Bratislava 1 Národná diaľničná spoločnosť, Dúbravská cesta 14, 841 04 Bratislava Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 429/1, Bratislava-Staré Mesto, Bratislava I Železnice SR,, Klemensova 8, 813 61 Bratislava 1 Katarína Šimončičová, Dulovo nám. 893/4, Bratislava-Ružinov, Bratislava II Mgr. Blažena Palkovičová, Pri Dynamitke 830/9, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava III Okresný úrad Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, Tomášikova 46, 832 05 Bratislava 3